The best interest of the student: an approach to its content, evaluation and Determination

Authors

  • Michael Espinoza Coila Universidad Nacional del Altiplano de Puno

DOI:

https://doi.org/10.47712/rd.2014.v1i2.5

Keywords:

beginning, education, student, right, rule, process

Abstract

This article presents a brief investigation that had the following objectives: to define the best interest of the student, establish its objective, indicate its dimensions, explain the relationship it has with education, and explain how to evaluate and determine the best interest of the student. ; By means of the legal method, the best interest of the student is defined, as the one whose primary consideration is to attend to the interest of the student in all the measures concerning the students taken by the universities, with the aim of guaranteeing the full and effective enjoyment of the right. to education, it is manifested in three dimensions: as a substantive right, an interpretative legal principle and a procedural rule; and being a parabolic concept, it maintains a connection with the fundamental rights recognized in the Constitution and the International Law of Human Rights and the principles of the University Law; For its concrete application, the evaluation and determination of its content is required, which consists of evaluating and weighing all the elements or circumstances necessary to make a decision in a given situation for the students, and developing structured processes with rules and guarantees.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Michael Espinoza Coila, Universidad Nacional del Altiplano de Puno

Lawyer and university professor at the National University of the Altiplano of Puno.

References

CARBONELL, Miguel (2 004).Los derechos fundamentales en México. México. Instituto de Investigaciones Jurídicas.

FACULTAD DE EDUCACIÓN A DISTANCIA. Módulo didáctico: Pedagogía de la equidad y la solidaridad. Chosica. Universidad Nacional de Educación Enrique Guzmán y Valle.

FREIRE, Paulo (1 987). Pedagogía del oprimido. Lima.s/e.

GALLEGOS VALDEZ, Vitaliano (2 009). Compendio Pedagógico Actualizado (8°ed.).Arequipa. s/e.

GUASTINI, Riccardo (1 999). Estudios sobre la interpretación jurídica. Traducción de Marina Gascón

y Miguel Carbonell. México. Instituto de Investigaciones Jurídicas.

HÄBERLE, Peter (2 003). El estado constitucional. Traducción de Héctor Fix-Fierro. México. Instituto de Investigaciones Jurídicas.

LESCANO ANCIETA, Yonhy (2 014) Consulta sobre el interés superior del estudiante. Correo electrónico del 22 de julio de 2 014 a Michael Espinoza Coila.

LÓPEZ DURÁN, Rosalío (2 002). Metodología Jurídica. México. Iure Editores.

MARIÁTEGUI, José Carlos (1 973). 7 ensayos de interpretación de la realidad peruana (26° ed.). Lima. Empresa Editora Amauta.

MUÑOZ, Vernor (2 008) «Un mar en la niebla: apuntes para una nueva educación» En RAMIREZ,

Gloria (Coordinadora). Los derechos humanos en las sociedades contemporaneas.México. Fondo Editorial

de Nuevo León.

NACIONES UNIDAS (2 013). Observación general No 14 (2013) sobre el derecho del niño a que su interés superior sea una consideración primordial (artículo 3, párrafo 1). s/c.s/e.

OFICINA DEL ALTO COMISIONADO DE LAS NACIONES UNIDAS PARA LOS DERECHOS HUMANOS (1 999). El derecho a la educación (Art. 13): 08/12/99 CESCR Observación general N° 13. s/c.s/e. Consulta: 09 de agosto de 2014. <http://www.acnur.org/biblioteca/pdf/3591.pdf?view=1>.

REAL ACADEMIA ESPAÑOLA (2 003). Diccionario de la lengua española (22° ed.). Ed. Espasa Calpe, S.A. España.

SUPO CONDORI, Felipe (2 005). Pautas para la reforma universitaria en la UNA-PUNO. Puno. Editorial Universitaria.

VILCATOMASALAS, Luis et al (2 007). Módulo I: Enfoques educativos. Puno. Universidad Nacional del Altiplano.

WITKER, Jorge y LARIOS, Rogelio (1 997). Metodología Jurídica. México. McGraw-Hill.

ZAGREBELSKY, Gustavo (2 011). El Derecho dúctil: Ley, derechos, justicia. Traducción de Marina Gascón Abellán. Madrid. Editorial Trotta.

CONGRESO DE LA REPÚLICA (1982). Ley N° 23384 «El Gobierno promulgó la Ley General de Educación» (derogado). 20 de mayo de 1982.

CONGRESO DE LA REPÚLICA (2003). Ley N° 28044 «Ley General de Educación».29 de julio de 2003.

CONGRESO DE LA REPÚLICA (2014). Ley N° 30220 «Ley Universitaria».09 de julio de 2014.

Larry Jimmy Ormeño Cabrera contra la Universidad Privada de Tacna (2005) Tribunal Constitucional del Perú. N°04232-2004-AA/TC (acción de amparo). Lima. Consulta: 06 de agosto de 2014. <http://www.tc.gob.pe>.

Published

2014-12-01

How to Cite

Espinoza Coila, M. (2014). The best interest of the student: an approach to its content, evaluation and Determination. REVISTA DE DERECHO, 1(2), 51–60. https://doi.org/10.47712/rd.2014.v1i2.5

Issue

Section

Articles of doctrine, analysis and jurisprudential criticism

Most read articles by the same author(s)